Sökresultat för Staffan Selander...
Rensa filter?
Kategorier: Språk och lingvistik
I den här boken diskuteras sakprosa, alltså vanliga, vardagliga och icke-litterära texter. Boken är ett av de första försöken att teoretisera sakprosatexter. Perspektivet är till stor del historiskt och angreppssättet tvärvetenskapligt. Språk- och samhällsvetare diskuterar tillsammans grundläggande frågor för…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Semantik, diskursanalys, stilistik, retorik Språk och lingvistik Språkvetenskap / lingvistik
I dagens mediebrus verkar uttryck för populism, faktaresistens och antidemokratiska ideologier bli allt vanligare. En viktig uppgift för skola och högre utbildning är därför att förse elever, studenter och lärare med kritiska analysverktyg så att de kan sovra i informationsflödet. Diskursanalys är ett sådant verktyg…
Den här boken är resultatet av ett möte mellan en prisbelönad lärare och en utvecklingsorienterad forskare. Här diskuteras hur ett teoribaserat utvecklingsarbete kan leda till ett nytt didaktiskt tänkande – från klassrummet och samarbete inom kommunen till internationella projekt.
Författarna ger flera konkreta exempel…
För att kunna läsa och hantera texter krävs mer än läsfärdighet. Varje gång man träffar på en ny genre, ett nytt ämne, eller en text i ett nytt medium måste man på sätt och vis lära sig läsa på nytt. Olika uttrycksformer, som bilder, grafer och liknande, kan vara ämnes- eller genrespecifika och det ställer speciella…
I all yrkesutbildning behövs en praktisk kompetens utöver de teoretiska grunderna. Men hur formas denna praktiska kompetens? Och vad ligger bakom våra föreställningar om ”teori” och ”praktik”. Denna antologi med alla sina lärda, inspirerande och insiktsfulla bidrag vänder sig till verksamma…
Vi går mot en ny syn på kunskap och kommunikation. Hur går lärande till i ett föränderligt samhälle? Vad är väsentlig kunskap? Vilka och vems behov ska dagens utbildning svara upp mot? Vilken är skolans roll? Vad behöver morgondagens lärare kunna?
Gunther Kress och Staffan Selander är framstående forskare inom…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar…
Bokens huvudförfattare: Eva Insulander, fil. dr och docent i didaktik samt lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Fredrik Lindstrand, fil. dr i didaktik och professor i medieteori med inriktning mot bildpedagogik vid Institutionen för Bild- och Slöjdpedagogik, Konstfack. Staffan…
Behöver du mer kunskaper om programmering? Den här boken visar med många illustrativa exempel vad programmering i skolan kan vara, och hur du som lärare, lärarstudent eller fritidspedagog kan komma i gång med programmering. På ett enkelt och inspirerande sätt går författaren igenom grundläggande begrepp inom området…
I Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande ger författaren en helhetsbild av didaktiken och diskuterar hur vi idag kan förstå lärande och undervisning. Boken bidrar med nya perspektiv och frågor som gör att var och en som läser den kan utveckla sin egen praktiska verksamhet – och sitt eget tänkande. Genom att…
Kategorier: Konst
UR FÖRORDET:
Eftersom SKISS rört sig i ett sammanflätat gränsland mellan konst, konstnärer, arbetsliv, organisationsstrukturer, demokrati och arbetsplatsrelaterad hälsa finns en rad svåra frågeställningar att pröva. Hur kan arbetslivet utvecklas genom konstnärer på plats i arbetslivet? Och hur ska en sådan konstnärlig…
Kommunikation och information är idag digital, global och multimodal, detta påverkar skola och lärande. I denna bok presenteras ett perspektiv som gör det möjligt att förflytta blicken och se lärande på ett delvis nytt sätt. Design för lärande bidrar till en djupare förståelse för de utmaningar som skola och…
Kommunikation och information är idag digital, global och multimodal, detta påverkar skola och lärande. I denna bok presenteras ett perspektiv som gör det möjligt att förflytta blicken och se lärande på ett delvis nytt sätt. Design för lärande bidrar till en djupare förståelse för de utmaningar som skola och…